English Türkçe
حساسیت فصلی و راههای پیشگیری

حساسیت فصلی و راههای پیشگیری

علائم حساسیت فصلی در چشم شامل ورم ملتحمه، قرمزی و تورم چشم، ریزش اشك و حساسیت به نور، گرفتگی، خارش و آب ریزش بينی، سرفه، احساس كمبود هوا، خس خس سینه، تنگی نفس و در بينی شامل احساس خارش در گلو، سقف دهان و گوش‌ها، كاهش تمركز و احساس ناخوشی و خستگی و عصبی شدن است.

۱۳۹۹/۰۱/۰۱

اقدامات موثر برای پيشگيری از حساسيت فصلی

 

- تا حد امكان هنگامی كه ميزان گرده گياهان در هوا زياد است، از منزل خارج نشويد و در صورت لزوم هنگام پياده روی در فصل بهار و پاييز در طبيعت از ماسك و عينك استفاده كنيد.

- هنگام رانندگی، تهويه ماشين را روشن كنيد و پنجره ها را ببنديد.

- شست وشوی بينی با سرم نمكي در كاهش علائم حساسيت كمك زيادی می‌كند.

- اگر در محل زندگی‌، گرده‌های گياهی در فضا پراكنده می‌شوند، درها و پنجره‌های اتاق خواب را در ساعات اوج گرده افشانی(معمولا اواسط صبح و اوايل غروب) بايد بسته نگه داشت و نوشيدن مايعات عوارض حساسيت های تنفسی فصلی را كاهش می دهد. نوشيدن زياد مايعات در كاهش عوارض حساسيت های تنفسی فصلی و آثار آلرژي موثر است. نوشيدن مايعات فراوان ميزان ترشحات تنفسی حساسيت را رقيق كرده و عامل حساسيت زا اثر كمتری بر بدن مي گذارد.

- نگهداری گلدان های كوچك در فضای منزل، پر پرندگان خانگی و نگهداری حيواناتی مانند جوجه، اردك، گربه و سگ در محيط زندگی، افراد حساس به مواد آلرژی زا را با مشكل مواجه می كند.

- با وجود امكان تاثير برخي موادغذایی در تشديد يا تخفيف علائم حساسيت، مصرف يا عدم مصرف هيچكدام از خوراكی‌ها و مكمل هاي غذایی نمی‌توانند موجب از بين رفتن كامل اين بيماری شوند.

با توجه به تفاوت حساسيت به مواد غذایی از فردی به فرد ديگر، امكان معرفي خوراكی خاصی كه همه افراد مبتلا به حساسيت بتوانند با حذف آن، بيماری خود را سركوب كنند، وجود ندارد.

- فردی كه به حساسيت فصلی مبتلاست يا سابقه ابتلا به آن را دارد، بايد تا حد ممكن از مصرف ادويه‌ها، غذاهاي تند، بودار، خوراكی‌های فرآوری‌شده (مانند سوسيس و كالباس) و غذاهاي سرخ‌كردنی، اجتناب كند. البته بايد توجه داشت كه اين غذا‌ها، عامل اوليه ابتلا به حساسيت فصلی نيستند و مصرف آنها ممكن است فقط شرايط فرد مبتلا به حساسيت را بد‌تر و علائم حساسيت را شديد‌تر كند.

- ممكن ‌است مصرف برخی ميوه‌ها مانند كيوی و توت فرنگی يا برخی صیفی‌جات مانند بادمجان و گوجه‌فرنگی موجب تشديد واكنش‌های آلرژیك شود. البته اين موضوع به حساسيت‌های فردي هم مربوط است. به آن معنا كه گاهی برخی مبتلايان به حساسیت فصلی به میوه ها يا صیفی‌جات مورد اشاره حساسیت ندارند.