English Türkçe
تیوب لمینیت چندلایه چیست؟

تیوب لمینیت چندلایه چیست؟

تیوب از لایه های آلومینیومی و پلاستیکی در یک محصول واحد تشکیل می شود. محفظه‌ای ایمن برای محتویات داخل و سطح خارجی برای طراحی و چاپ یک طرح تبلیغی بعنوان لیبل.

۱۳۹۹/۰۸/۰۱

تیوب محصولی برای بسته بندی محصولات خمیری و نیمه مایع  و ترکیبی از چند لایه است که هر یک عملکرد ویژه ای را انجام می دهند. تیوب ها از لایه های آلومینیومی و پلاستیکی در یک  محصول واحد تشکیل می شوند. محفظه‌ای ایمن برای محتویات داخل و سطح خارجی برای طراحی و چاپ یک طرح تبلیغی بعنوان لیبل.

 

ساختار تیوب‌های لمینیت

تیوب‎های لمینیت از بدنه لوله ای متشکل از چندین لایه بستر به هم پیوسته، شانه لوله با نخ تیوب و درپوش تیوب تشکیل شده است. هر مؤلفه جداگانه تیوب چند لایه مشخصات خاص خود را برای نحوه بسته شدن درب دارد. به صورت دلخواه، بسته شدن لوله نیز می تواند طبق سفارش مشتری انتخاب شود.همچنین هر چه تعداد لایه‌های تیوب بیشتر باشد، از نظر قیمتی، گرانتر است.

اجزای تیوب شامل:

  • بدنه تیوب
  • شانه تیوب
  • شیارهای تیوب
  • درب تیوب
  • درپوش تیوب

از ویژگی‌های مهم  در ساخت تیوب لمینت، استحکام آن (محافظت در برابر انتشار و نفوذ گاز) است. استحکام بستگی به لایه محافظ، درز جوش در کف لوله، درز شانه و مناسب بودن درب روی دهانه لوله دارد.

 

چه نوع تیوب لمینیتی را می توانید به تولید کننده آن سفارش داد؟

دو نوع تیوب لمینت قابل چاپ وجود دارد:

  • تیوب ABL ساخته شده از لمینت محافظ آلومینیوم 
  • تیوب PBL از لمینت محافظ پلاستیکی

هر دو نوع لایه، محتویات تیوب را در برابر تأثیرات محیطی محافظت می‌کند. آنها یک لایه سد در برابر آب، اشعهUV  یا اکسیژن دارند. این لایه همچنین سد محافظی برای خود جهت حفظ انسجام و کیفیت لایه‌های خود در داخل برای مدت طولانی و بدون از بین رفتن کیفیت در مجاورت با محتویات داخلی خود دارد.

 

تیوب با لایه  آلومینیوم (ABL)

لوله ABL یک لوله چند لایه است که بین لایه های پلاستیکی جداگانه یک لایه آلومینیومی نازک دارد. لایه آلومینیومی با خاصیت ضد نفوذی آن در محافظت از محتویات لوله و موثر است. لوله ABL یک لوله پلاستیکی فلزی است که نیازهای محصولات دارویی و مواد آرایشی با کیفیت بالا را برآورده می کند.

تیوب با لایه پلاستیک (PBL)

لوله PBL یک لوله چند لایه بدون آلومینیوم است، یعنی کاملاً پلاستیک. این نوع تیوب چند لایه، دارای چندین لایه از پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) از جمله لایه ای از سد  EVOHاتیلن وینیل الکل برای محافظت از محتویات تیوب و طولانی شدن عمر آن است. EVOH یک کوپلیمر با خواص بهینه در برابر اشعه UV، اکسیژن و بو است.

 

مقایسه تیوب PBL  و ABL

تیوب‌های PBL با EVOH از محتویات داخلی بسیار مناسب محافظت می کنند. تیوب‌های ABL با لایه محافظ آلومینیوم  به اندازه کافی برای نگهداری بهینه از محصولات حساس آرایشی، روغن‌ها یا مواد غذایی مناسب هستند. هنگام لمینیت تیوب‌های ABL ، یک لایه محافظ کوپلیمر روی قسمت داخلی لایه آلومینیوم اعمال می شود تا محتویات با آلومینیوم در تماس نباشند. این خصوصاً برای برخی از تیوب‌های بسته‌بندی غذایی ضروری است. با این حال، تیوب‌های بدون لایه‌های محافظ نیز وجود دارند.

متریال تیوب‌ های چند لایه مزیت بسیار مهم دیگری دارد: می‌توان  چاپ دیجیتال با کیفیت بالا روی تیوبها انجام داد.

 

اطلاعات بیشتر در مورد خواص، کاربرد و ساخت

هنگام انتخاب نوع تیوب، سنجش مزایا و معایب هر لمینیت بسیار مهم است و نوع تیوبی را انتخاب می کنید که به بهترین وجه عملکرد بسته بندی و هدف شما را برای محصول‌تان انجام دهد. به عنوان مثال، تیوب‌های چند لایه حتی بعد از فشردن مکرر باید نرم و الاستیک باقی بمانند تا از چروک هایی که ممکن است ظاهرش را مختل کنند، جلوگیری شود.

 

تیوب‌های چند لایه بسته بندی همچنین باید از محصول به اندازه کافی محافظت کرده و از نفوذ یا خروج مواد جلوگیری کرده و در برابر نفوذ ذرات و مواد شیمیایی مقاومت کنند. تیوب‌های چند لایه با مواد بسیار مناسب برای محصولات حساس مناسبند زیرا در برابر اکسیژن، بو و بخار آب قوی هستند. اما، اگر این ماده بدنه خیلی سفت باشد، می تواند به مرور در اثر استفاده منجر به ایجاد علائم یا ترک خوردگی در بدنه تیوب شود.

 

شانه تیوب یک نقطه قوت برای محافظت از نفوذ اکسیژن است. به عنوان مثال، اگر یک تیوب خمیردندان (لمینت ABL) پس از باز شدن مدت طولانی استفاده نشده باقی بماند، احتمالاً در قسمت ابتدایی در تیوب خمیردندان اکسیده شده وجود دارد اما خمیردندان داخل آن هنوز دست نخورده است. با پهن‌تر شدن شانه تیوب یا اضافه کردن سد آلومینیوم به شانه می توان از این نقطه ضعف جلوگیری کرد.

 

کاربرد تیوب‌های چند لایه

تیوب‌های  چند لایه برای بسته بندی محصولات آرایشی و بسته بندی دارویی، مواد غذایی مانند خمیر و سایر محصولات تیوبی مانند چسب ها استفاده می شوند.

حدود 20٪ از تمام تیوب‌های تولید شده در اروپا برای بسته بندی خمیردندان و سایر محصولات مراقبت از دندان استفاده می شوند. در گذشته تیوب‌های خمیردندان منحصراً از جنس آلومینیوم ساخته می شدند زیرا فقط این ماده خاصیت حفاظت  را برای نگه داشتن خمیر دندان تازه، خمیری و مؤثر فراهم می کرد. امروزه فقط تعداد کمی از محصولات مراقبت از دندان مانند خمیردندان های بدون نسخه در تیوب‌های آلومینیومی فروخته می شوند.

تیوب‌های خمیردندان ساخته شده از ورقه ورقه ABL امروزه دارای همان خصوصیات محافظ هستند، سبک تر هستند و مهمتر از همه، می توان روی آنها طراحی‌های خاصی را چاپ کرد. گرانول ها، مواد کف کننده، مواد مرطوب کننده و اتصال دهنده‌ها  اجزای مهم خمیر دندان هستند. علاوه بر این، طعم دهنده ها، فلوراید و رنگ ها وجود دارند که این مواد نمی توانند در این نوع تیوب‌ها فاسد یا تجزیه شوند.

بیش از 40٪ از کل تیوب‌های تولید شده در اروپا برای بسته بندی مواد آرایشی استفاده می شوند. در صنعت لوازم آرایشی بسته به محتویات داخلی از آلومینیوم، لمینت یا تیوب‌های پلاستیکی استفاده می شود. نمونه های مهم رنگ مو و محصولات مراقبت از مو، همچنین صابون، کرم اصلاح، ژل حمام، لایه برداری و سایر مواد تمیزکننده است که برخی از مواد تشکیل دهنده آن بسیار گرانبها و گران هستند.

امروزه، تیوب‌های چند لایه به طور فزاینده ای در بخش داروسازی مورد استفاده قرار می گیرند. با این حال، تیوب‌های آلومینیومی هنوز بر حوزه پزشکی حساس تسلط دارند.

بخش مواد غذایی و بسته بندی مواد غذایی کمی کمتر از ده درصد از تیوب‌های تولید شده در اروپا را تشکیل می دهد. در این بخش نیز، تیوب‌های چند لایه به طور فزاینده ای به عنوان یک بسته بندی مدرن و معاصر در نظر گرفته می شوند. آنها راحت، و دارای عملکرد باز و بسته شدن مجدد هستند، استفاده را آسان می کنند و سبک و غیر قابل شکستگی هستند. آنها اغلب برای خردل، سس مایونز و سس کچاپ استفاده می شود، بلکه برای خمیر ماهی، محصولات پنیر و کره و کرم و شکلات و عسل نیز استفاده می شود.

 

تیوب‌های  چند لایه برای طیف گسترده ای از محصولات استفاده می شوند:

  • تیوب‌های آرایشی
  • تیوب‌های خمیردندان
  • تیوب‌های خردل
  • تیوب‌های کرم
  • تیوب‌های  شامپو بدن
  • تیوب‌های روان کننده
  • تیوب‌های چسب
  • تیوب‌های رنگ مو

 

تولید تیوب‌های چند لایه

تیوب‌های چند لایه بر روی بدنه لوله استوانه ای پایان یافته چاپ نمی شوند، بلکه در عوض روی یک غلتک ورقه‌ای مسطح قرار می گیرند.لوله های چند لایه با قطر 35 یا 50 میلی متر به صورت دیجیتالی روی رول چاپ می شوند و سپس با UV روکش می شوند.
لایه‌ روی تیوب را می توان با فویل طلا یا نقره به عنوان پایان کار حکاکی کرد. این جلوه ای از جنس و رنگ فلز به تیوب می‌دهد. پس از چاپ و اتمام رول، ورقه به شکل لوله های کوچک در خط لوله شکل می گیرد و درزهای بدنه لوله به طور محکم جوش داده می شوند. در مرحله بعد، تیوب را به یک درپوش  یا پیچ بالایی وصل می کند. آخرین مرحله اتصال درب تیوب است.
تیوب‌های چند لایه چاپی و مهر و موم شده در هنگام ارسال به مشتری باز می شوند و در آنجا با محصول مربوطه در دستگاه پر کردن لوله پر می شوند. پس از پر کردن، لوله ها با هوای گرم و تحت فشار، هوای گرم جوش داده می شوند. لایه های پلاستیکی گرم شده برای تشکیل کامپوزیت جامد فیوز می شوند.